Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cfexpress-card, typ-B

Produkter
(logga in för att koppla)

berra33

Medlem
Hej!

Kommer det här minneskortet att fungera med uppdaterad mjukvara till 1.30 på en Nikon D500 kamera,
det finns på "amazon.se"

NFHK CFexpress Type-B 128 GB minneskort CFE CFB-adapter kompatibel med XS kamera 8K RAW PCIe expansion

/ Bertil
 
CFexpress fungerar som sagt i D500 med tillräckligt ny mjukvara. Däremot bör man kanske känna viss skepsis inför mystiska märken som ingen har hört talas om. Jag förmodar att det är något som ser billigt ut...
 
CFexpress fungerar som sagt i D500 med tillräckligt ny mjukvara. Däremot bör man kanske känna viss skepsis inför mystiska märken som ingen har hört talas om. Jag förmodar att det är något som ser billigt ut...

Det håller jag absolut med om. Brukar själv alltid hålla mig till de kända märkena som Sandisk, Lexar och Sony.
 
Det håller jag absolut med om. Brukar själv alltid hålla mig till de kända märkena som Sandisk, Lexar och Sony.

Jag har två Delkin Black. SD-korten är dock SanDisk.

(Notera att Lexar sedan ganska många år nu ägs av ett kineiskt bolag och inte Micron. ProGrade som inte säljs i Sverige startades väl av några från ursprungliga Lexar när det var på väg att läggas ned, har jag för mig.)
 
Om du vill hålla dig till kända märken så ska du inte använda Lexar. Detta varumärke har köpts av en kinesisk firma. De som jobbade med Lexar har bildat Prograde som är ett märke som satsar på kvalitet.
 
Tja - man kan ju alltid chansa:) Men det skulle nog inte jag göra. CFexpress type B från välkända tillverkare är betydligt dyrare, men då vet man att de fungerar. Flera tillverkare har dessutom väldigt långa garantitider. Titta t ex på Angelbird, Prograde, Sony, Delkin eller liknande. Undvik SanDisk. Själv har jag några Delkin Black. Svindyra men pålitliga och jag räknar med att de håller hur länge som helst. Tänk också på att en kortläsare för CFexpress kostar uppåt en tusenlapp.

Tittar man på kundrecensionerna på Amazon så är det många som inte fått kortet du refererar till att fungera. Kan väl ses som en varningssignal;)
 
Tja - man kan ju alltid chansa:) Men det skulle nog inte jag göra. CFexpress type B från välkända tillverkare är betydligt dyrare, men då vet man att de fungerar. Flera tillverkare har dessutom väldigt långa garantitider. Titta t ex på Angelbird, Prograde, Sony, Delkin eller liknande. Undvik SanDisk. Själv har jag några Delkin Black. Svindyra men pålitliga och jag räknar med att de håller hur länge som helst. Tänk också på att en kortläsare för CFexpress kostar uppåt en tusenlapp.

Tittar man på kundrecensionerna på Amazon så är det många som inte fått kortet du refererar till att fungera. Kan väl ses som en varningssignal;)

Varför undvika Sandisk? Jag kör själv med ett Sandisk CFexpress-kort till min Z7 och det funkar utmärkt.
 
Varför undvika Sandisk? Jag kör själv med ett Sandisk CFexpress-kort till min Z7 och det funkar utmärkt.
På nätet finns det en hel del tester av CFexpress-kort som är ganska entydiga. Det rör framför allt överhettning när de används i högpresterande kameror typ Z8 och Z9 vid snabb serietagning eller högupplöst film. Visserligen är det väl inte problem som kommer att uppträda i Ts´ D500 (eller din Z7) men man kanske vill byta till mer krävande kameror med tiden.
Har också sett en del vittnesmål om andra kvalitetsproblem med SanDisk i olika forum så därför har i alla fall jag undvikit SanDisk och i stället köpt Delkinkort som är dokumenterat bra och dessutom har livstidsgaranti (som väl även SanDisk i och för sig har) med nytt kort inom 48 timmar. Även Prograde, Sony, Angelbird och Nikons egna kort plus några till klassas väl som de svalaste och mest pålitliga korten.

Men gillar man SanDisk och inte tänker filma 8K eller mata på med max serietagning stup i ett så är det väl bara att köpa på sig SanDisk-kort om man tycker så;)
 
ANNONS